🌼Serieintervju med Monica

Monica Nyhus har lest serier i mange år, og er en av de kjente fjesene innen romanserieverdenen, vil jeg påstå 🙂 Mange har møtt henne på diverse lanseringer, og hun er aktiv i FB gruppene/sidene til forfatterne, forlagene og andre grupper som omhandler romanserier på FB. Monica har jeg selv møtt ett par ganger, og hun er ei herlig dame med mye godt humør, og en god latter 😀 Hun har vært med i gruppa mi Romanserier – Lev I En Annen Verden En Stund siden 23 november 2013.

Kjente jeg ble veldig glad da Monica sa ja til å svare på mine spørsmål til dette serieintervjuet. 😀

Monica valgte å fremheve Breidablikk som sin favoritt av de pågående seriene hun leser nå, og Mørketid som hennes favoritt av de som er ferdigskrevet.

Her er Monica sine svar på spørsmålene jeg sendte henne.

1. Hvor mange pågående serier leser du nå?

så vidt jeg kunne telle, har jeg 16 pågående serier, en god del av disse avsluttes snart 🙂

2. Vet du hvor mange komplette serier du har lest?

Dette er ikke et enkelt spørsmål, jeg startet med både krim og seriebøker på 80 tallet, så langt over 40 har det nok blitt etterhvert.

3. Hva føler du en romanserie må inneholde, for at det skal bli en serie du vil fortsette å lese?

En serie må gå rett inn i handlingen for at jeg i det hele tatt skal fortsette med bok en!! Lang og intetsigende innledning er drepen for min leselyst, gir gjerne en bok ca 50 sider ++, har den ikke fenget da, er det ut.. Jeg er veldig glad i historie, krim og spenning, så det må være sentralt i, en for meg, god bok. For meg er ikke tidsperioden det viktigste, men innholdet 🙂 Humor i en serie er også viktig, og gode personskildringer som skal fremstå som ekte.

Spørsmål om pågående serier :

1. Av de pågående seriene, hvilken er din favorittserie? Nevn 1 😉

Det er mange serier som er veldig bra, men velger meg Breidablikk, av Trine Angelsen

2. Hvorfor er det akkurat Breidablikk du liker best? Hva er det som fenger deg?

Breidablikk har en historie med både gode menneskeskildringer og handling som jeg tidlig ble betatt av. Den har et persongalleri som både bringer frem humor og forargelse. Handlingen kunne vært sann, og her er det både spenning, humor, mystikk og ikke minst, en velskrevet historie. I denne serien kan jeg både flire meg skakk og kjenne på vemodet over hvordan mennesker kan bli behandlet.

3. Fra Breidablikk serien, hvilken karakter/hvilke karakterer er det du liker best å lese om, og hvorfor?

Jeg må jo si at jeg har veldig sansen for hovedpersonen, vill og smågal på en morsom måte som hun er. Bera er en jente med bein i nesa som det er lett å bli glad i, det samme er de fantastiske gale søstrene som jeg flirer godt av hver gang. Alt de sier og gjør er et godt krydder i handlingen 🙂

4. Hvilke følelser har Breidablikk klart å vekke i deg?

Primært vekker denne serien følelsen av et driv til å ville vite mer og få svar på mysterier og ikke minst er jeg blitt glad i persongalleriet.

Spørsmål om komplette serier :

1. Hvilken komplett serie er din favoritt? Nevn 1 😉

Av komplette serier er det alltid vanskelig å skulle velge kun en serie, men har valgt meg Mørketid av Salmund Kyvik.

2. Hvorfor er det akkurat Mørketid som er din favoritt?

Fra jeg var ganske så ung har jeg alltid vært glad i historie og ble tidlig fasinert av 2.verdenskrig. I denne serien har jeg fått et dypere innblikk av krigen i norge og ikke minst fått ny og ukjent kunnskap om hvilke grupper som gjorde hva. Jeg synes jeg har fått et mye mer nyansert bilde av krigsårene og at alt ikke alltid er kun svart/hvitt.

3. Hvilken karakter/hvilke karakterer fra Mørketid likte du best å lese om? Hva var det du likte så godt med karakteren(e)?

I denne serien er hele familien hovedpersoner, og dette er gjort på en veldig bra måte, her er det gjort dypdykk i personlighetene til alle familiemedlemmene, noe som for meg var spennende, da dette ikke er så veldig mye brukt i andre serier. Jeg synes alle er så bra beskrevet i form av hvor de står politisk, menneskelig og ikke minst hvor mye de må ta stilling til moral og etikk.

4. Følte du Mørketid hadde nok bøker da den ble ferdig? Eller ble den for kort/for lang?

Mørketid synes jeg ble akkurat passe lang, nok til at serien fikk en bra begynnelse, men også en god avrunding.

Og til slutt :

1. Hvorfor leser du romanserier, og vil du anbefale andre å lese romanserier? Hvorfor?

Jeg leser serieromaner mest for å kunne dykke ned i en god historie på linje med andre type bøker jeg leser. serieromaner er absolutt noe å anbefale, særlig hvis man er glad i å lese. Det finnes serier for alle smaker og interesser, så her er utvalget stort, også for de som sliter med å lese.